• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Alle seinen op rood na hack TfL

Niets cyber, het was weer een snelle babbel

16-09-2024
london bus
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

TfL, het Londonse openbaarvervoersbedrijf met de iconische rode bussen, is gehackt en wat tot nu toe bekend is doet vrezen voor klanten en personeel. Het is met name een spoedmaatregel die alle seinen op rood zet.

london busHet begon, zoals zo vaak, de meldingen op de socials dat er iets aan de hand was met Transport for London (TfL). Klanten waren benaderd door het bedrijf met de melding dat hun bankgegevens mogelijk waren gelekt. Dat lek zelf was niet opgevallen. Wel was kort daarvoor de online omgeving van het vervoersbedrijf slecht bereikbaar.

Een hack na een cyberaanval – daar leek het op. Maar er was echt wel meer aan de hand. Het bedrijf heeft iets dat lijkt op de OV chip. Er is dus een behoorlijke hoeveelheid data van alle reizigers voorhanden. Daarom werd de vraag gesteld waarom van slechts 5.000 klanten de data was gelekt. Was de hack en het lek zo snel afgeweerd en gedicht? De arrestatie van een 17 jarige puber deed dat vermoeden. Snel opgepakt, dus een aanval die makkelijke te traceren is geweest.

30.000 resets

Als dat het verhaal was, dat was dit artikel niet verschenen. Donderdag lekte op de socials interne berichtgeving van TfL aan de medewerkers door. Van alle 30.000 personeelsleden is het wachtwoord gereset. Niemand kan meer online. Om weer toegang te krijgen moet van elke medewerker de identiteit worden vastgesteld. Dat kan niet online gebeuren, iedereen moet met een geldig ID bewijs naar kantoor komen.

“Low tech”

Het is deze melding die alle seinen op rood zet. Het is de tweede keer in evenzoveel maanden dat een low tech “cyberaanval” op een bedrijf tot deze drastische spoedmaatregel leidt. TfL heeft in het interne bericht bevestigd dat gegevens van het personeel zijn gelekt. Dit doet dus vermoeden dat men vreest dat door de aanval het klonen van personeel ID’s is geworden. Met een gekloond ID kan nu of later het systeem worden benaderd en gemanipuleerd.

Door hard aan de noodrem te trekken en ieder account opnieuw te verifiëren wordt van alle gekloonde accounts de nek omgedraaid. TfL heeft dus genoeg redenen aan te nemen dat dit soort accounts bestaat. Met dit soort accounts zijn dus ook de betaalgegevens van 5.000 klanten bekeken.

Social Engineering

Er zijn signalen dat de aanval zelf amper iets met cyber te maken heeft. De “groep” Scattered Spider doet namelijk niets meer dan social engineering. Men belt de helpdesk van een bedrijf op, doet zich voor als een medewerker die niet meer kan inloggen. De criminelen doen zich uiteraard niet voor als de jongste bediende, want dat levert te weinig bevoegdheden op. Gelet op meldingen van TfL zijn de aanvallers er in geslaagd de ID van een of meer personen te bemachtigen of klonen die betalingen aan klanten mogen verrichten.

Helpdesk als zwakste schakel

Cyberaanvallen, zerodays, geheime diensten, niets van dat alles. Wederom wijst alles op criminelen met een snelle babbel die (kortstondig) konden profiteren van menselijke fouten, een helpdesker wil immers zijn “collega’s” graag verder helpen. Support als zwakste schakel – dat moet elke IT beheerder en MSP’er zich aantrekken.

(nog niet alles is helder, maar de contouren van deze aanval zijn dat wel. We wachten nog op informatie over het aanwezig en verplicht zijn van MFA)

Tags: cybersecuritydatalekmalware

GerelateerdeBerichten

aeroflot

Cyberaanval door achterhalen wachtwoord legt Aeroflot plat

2025/07/29

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
Volgend bericht
BusinessCom en Wiflex

BusinessCom en WiFlex sluiten distributieovereenkomst

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon